ΜΕΓΑΛΗ ΤΡΙΤΗ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Η Αγία μας Εκκλησία επιτελεί ανάμνηση της παραβολής των δέκα παρθένων λόγω της ευαγγελικής περικοπής, η οποία δαβάζεται στον Εσπερινό με Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία.

Κατά τη διάρκεια της εσπερινής αυτής ακολουθίας επαναλαμβάνονται αρκετά τροπάρια, τα οποία ήδη εψάλησαν χθες βράδυ στον όρθρο της Μεγάλης Τρίτης. Μεταξύ άλλων γίνεται αναφορά στα τάλαντα, που ο Θεός χαρίζει, ανάλογα, στον κάθε άνθρωπο, ο οποίος καλείται να αγωνιστεί να τα πολλαπλασιάσει, προσδοκώντας να ακούσει τη φράση από τον Χριστό: «Εὖ δούλε αγαθέ και πιστέ! Επί ολίγα εἶ πιστός, επί πολλών σε καταστήσω, είσελθε εις την χαρά του Κυρίου σου.

Το απόγευμα σήμερα τελείται ο όρθρος της Μεγάλης Τετάρτης. Τα τροπάρια που ψάλλονται περιέχουν το γεγονός της μετάνοιας της πόρνης γυναίκας, που άλειψε με μύρο τα πόδια του Κυρίου.

Από μέρους των υμνογράφων γίνεται παρουσίαση του Ιούδα του Ισκαριώτη, ο οποίος μόλις διαπίστωσε την πράξη της μετανοιωμένης γυναίκας έσπευσε αμέσως να την σχολιάσει αρνητικά και πονηρά, όπως συμβαίνει με πολλούς ανθρώπους σε κάθε εποχή. Η απορία και παράλληλα υπόδειξη: «Γιατί χαλούμε το μύρο τούτο και δεν το πουλάμε το δε ποσό που θα εισπραχθεί να δοθεί στους πτωχούς;», κρύβει την σκληρότητα και την υποκρισία τού Ιούδα. Ενώ ο ίδιος κρατά το ταμείο της ομάδας των μαθητών, εντούτοις την ίδια ώρα αναζητά τρόπους να παραδώσει το διδάσκαλο και διαπραγματεύεται την αντιμισθία της πράξεως.

Παράλληλα, παρουσιάζεται η συντριβή και η μετάνοια της περιθωριακής γυναίκας, που βρήκε το θάρρος, αισθανόμενη την συγχώρεση και την αγάπη του Σωτήρος Χριστού προς το πλάσμα του, να πλησιάσει και να εκφράσει, όπως εκείνη γνώριζε, την μεταμέλειά της.

Πολλοί χριστιανοί, απόψε ειδικά, σπεύδουν στους ναούς για το τροπάριο της Κασίας ή Κασιανής μοναχής της υμνογράφου.

Η υμνογράφος Κασιανή έγραψε και άλλα εκκλησιαστικά ποιήματα, τα οποία διατηρούνται μελοποιημένα στα λειτουργικά κείμενα της Εκκλησίας. Στην Εκκλησία «κατάνυξη» σημαίνει όταν ο πιστός ακούει και δεν μένει στο ρομαντισμό ή στο ρίγος αλλά εισέρχεται στο νόημα των ψαλλομένων.

Ας ευχηθούμε η βυζαντινή εκκλησιαστική μας μουσική να συμβάλει στο να εισέλθουμε στο πνευματικό νόημα της Μεγάλης Εβδομάδας,  που οδηγεί στη μετάνοια και στη συγχώρεση «του αμέτρητου ελέους τους Σωτήρος Χριστού».

Επιμέλεια: Ε.Μ.Γρ.