ΒΑΪΩΝ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Η Εκκλησία μας εορτάζει την Βαϊοφόρον είσοδο του Θεανθρώπου Ιησού Χριστού στα Ιεροσόλυμα. Σήμερα η Εκκλησία υποδέχεται τον Βασιλέα των βασιλευόντων και τον Κύριον των κυριευόντων.

Μετά το θαυμαστό γεγονός της αναστάσεως του τετραήμερου Λαζάρου, ο Ιησούς Χριστός η πηγή της Αναστάσεως και της Ζωής εισέρχεται σήμερα θριαμβευτικά στα Ιεροσόλυμα.

Οι ιουδαίοι, κρατώντας βάγια και κλαδιά διαφόρων δένδρων, επευφημούν, βλέποντας τον Ιησού Χριστό να εισέρχεται στα Ιεροσόλυμα, και αναφωνούν «της αναστάσεως την νίκην προμηνύοντες» Ωσαννά εν τοις υψίστοις», αυτόν που ήρθε εκούσια να σώσει από την πλάνη το γένος των ανθρώπων.

Αυτός ο οποίος βρίσκεται «επί θρόνου υψηλού», σήμερα εμφανίζεται «επί πώλου ευτελούς» καθήμενος απάνω σε μικρό γαϊδουράκι, αυτός που καθημερινά πεζός βρισκόταν ανάμεσα στους ανθρώπους. «Ὡσαννά τω Υιώ Δαυίδ, ευλογημένος ει ο ελθών, και πάλιν ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου».

Σε αυτή τη συμμετοχή αναφέρεται και ο ύμνος ο οποίος επαναλαμβάνεται από χθες το απόγευμα, υποδεχόμενοι οι πιστοί τους ασκητές που αναχώρησαν την καθαρή Δευτέρα για τα ασκητήρια και σήμερα επιστρέφουν για να γιορτάσουν από κοινού τα πανίερα και σωτήρια γεγονότα. «Σήμερον η χάρις του Αγίου Πνεύματος ημάς συνήγαγε και πάντες αίροντες στο Σταυρό σου λέγομεν ωσσανά εν τοις υψίστοις, Ευλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου, Ωσαννά εν τοις υψίστοις».

Κυριακή των Βαΐων και οι πιστοί στην πατρίδα μας έχουν την πατροπαράδοτη συνήθεια να πηγαίνουν στους ναούς, κατά τη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας, κλαδιά από ελιά, την οποία, μετά την ανάγνωση της ευχής των Βαΐων, διατηρούν μέχρι της εορτής της Αναλήψεως σε ειδικό διαμορφωμένο χώρο του ναού ή αυθημερόν τα μεταφέρουν στο σπίτι και τά χρησιμοποιούν, αντί για λιβάνι στο θυμιατήρι. Ακόμη, όταν στο τέλος της λιτανείας εκφωνείται το ιερό Ευαγγέλιο, στο σημείο της υποδοχής του Ιησού στα Ιεροσόλυμα, οι πιστοί κόβουν από τα κλαδιά της ελιάς που κρατάνε στα χέρια.

Επίσης, να σημειωθεί ότι απόψε, τελείται στους ναούς η ακολουθία του όρθρου της Μεγάλης Δευτέρας, ο Νυμφίος. Τούτο συμβαίνει για λόγους πρακτικούς, καθόλη τη Μεγάλη Εβδομάδα, ώστε να μπορούν οι πιστοί απρόσκοπτα να συμμετάσχουν στις ακολουθίες των ημερών, που εμπεριέχουν πολύ συμπυκνωμένη τη διδασκαλία της Εκκλησίας μας με βαθύτατο θεολογικό νόημα.

Επιμέλεια: Ε.Μ.Γρ.

 

Ἀπολυτίκιον

Τὴν κοινὴν Ἀνάστασιν πρὸ τοῦ σοῦ πάθους πιστούμενος,
ἐκ νεκρῶν ἤγειρας τὸν Λάζαρον, Χριστὲ ὁ Θεός·
ὅθεν καὶ ἡμεῖς ὡς οἱ παῖδες,
τὰ τῆς νίκης σύμβολα φέροντες,
σοὶ τῷ Νικητῇ τοῦ θανάτου βοῶμεν·
Ὡσαννὰ ἐν τοῖς ὑψίστοις,
εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος, ἐν ὀνόματι Κυρίου.

Στιχηρὰ Ἰδιόμελα

Ὁ συνάναρχος καὶ συναΐδιος Υἱός, καὶ Λόγος τοῦ Πατρός,
ἐπὶ πώλου ἀλόγου, ἦλθε σήμερον καθεζόμενος
ἐπὶ τὴν πόλιν Ἱερουσαλήμ,
ὃν τὰ Χερουβὶμ μετὰ δέους ἀτενίσαι οὐ δύνανται.
Παῖδες ἀνευφήμησαν, μετὰ βαΐων καὶ κλάδων,
τὸν αἶνον μυστικῶς ἀναμέλποντες.
Ὡσαννὰ ἐν τοῖς ὑψίστοις,
τῷ ἐλθόντι σῶσαι ἐκ πλάνης, ἄπαν τὸ γένος ἡμῶν.

Οι παλαιοί ασκητές έχοντας απομονωθεί σε ασκητικούς αγώνες στην έρημο καθ' όλη τη διάρκεια της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, σαν τέτοια μέρα συνάγονταν εις το αυτό για να εορτάσουν από κοινού τα Πάθη και την Ανάσταση του Σωτήρος και με αφορμή αυτή την σύναξη έψαλαν το γλυκύτατο αυτό ιδιόμελο:

Σήμερον ἡ χάρις τοῦ ἁγίου Πνεύματος, ἡμᾶς συνήγαγε,
καὶ πάντες αἴροντες, τὸν Σταυρόν σου λέγομεν·
Εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος, ἐν ὀνόματι Κυρίου, Ὡσαννὰ ἐν τοῖς ὑψίστοις